Posted by: atorp | March 22, 2011

Bottenhavet. Williams åsikter – Diskussion

Skellefteå Logotype Anderstorpsskolan
Skellefteå
SPID3b
Projektarbete, PA1201, 100 p

3. Slutsatser och diskussion

3.1 Williams åsikter

3.1.2 Diskussion

 

I mitt argument där jag antyder att det är så liten öppning till Atlanten och att det tar lång tid för nytt vatten att komma in och att på så att blir förorenat vatten, då kanske man kan tycka att starka länder som Sverige, Finland och de baltiska länderna ska kunna hålla sig ifrån att skita ner i naturen, då man skulle kunna ha mer förståelse om u-länderna i Afrika skulle ha problem med att hålla havet rent från försurning, övergödning och kemikalier m.m. Jag tror att även om länderna kring Bottenhavet har slarvat de sista åren med att inte släppa ut olja och hjälpa försurningen på traven, så har man blivit mycket mer medveten om vad det kan ge för konsekvenser i framtiden. Man pratar ju redan nu om att torsken kommer att vara utdöd inom några år om inte någonting görs. Det tror jag är en varningslampa för de flesta. Jag tror alltså att länderna kan vända på den här dåliga trenden.

Tidigare på slutsatsen tog jag upp att det släpps ut mycket olja illegalt i Bottenviken och det här är ett faktum. Företagen som släpper ut olja är riktiga miljöbovar och oljeutsläppen har en stor bidragande del till miljöförstöringen i Bottenhavet. Jag kan tycka att straffen för dessa företag ska vara mycket hårda. Nu vet jag inte vad man får för straff, men jag tycker att om man dumpar olja i havet så man veta att man väntar ett straff som är mycket hårdare än om dem hade gjort sig av med oljan på annat sätt.

I Slutändan som är det ändå miljöförstöringen som reglerar hur bara välfärd som Bottenhavet kommer att ha och det argumentet står jag fast med. Eftersom det går ganska segt med att utveckla en plan om hållbar utvecklig, så tycker jag att Sverige ska gå i bräschen och visa andra länder att man ser vad som håller på att hända med Bottenhavet. Annars kan det lätt bli så att inget land tar första steget mot ett renare Bottenhav. Det krävs bara vissa aktioner för att få med andra länder också, för att kämpa för ett renare Bottenhav.

I slutsatsen och diskussionen blir det ganska mycket prat om miljöförstöringen, men jag tycker att man inte kan blunda för detta aktuella problem och jag tror som sagt att Bottenhavets framtid styrs mycket av miljöförstörningen. Man får dock inte glömma att havet är väldigt viktigt och bara att ha tillgång till, för länderna runt omkring. Vi ska vara tacksamma att vi har det och det fyller en viktig samhällsfunktion främst för länderna kring Bottenhavet.

 
Copyright © 2010, Emelie Marklund och William Grenholm
SPID3b, Anderstorpsskolan|Skellefteå
Commenius banner

Thank you for your comment! // Christin@

Categories

