Posted by: roedloevan | April 4, 2011

The Masterchiefs of Water Testing in Skellefteå. Bakgrund och syfte

Skellefteå Logotype Anderstorpsskolan
Skellefteå
SPID3b
Projektarbete, PA1201, 100 p

1.1 Bakgrund och syfte

 

Huvudmålet med projektet är att öka förståelsen och kunskapen inom området naturvetenskap, med fokus på den ekologiska aspekten av vatten. Det andra målet är att utveckla elevernas och lärarnas interkulturella förståelse. Tanken är att eleverna i Rumänien och Sverige ska skapa och visa varandra vetenskapliga bidrag globalt välkända forskare. Det tredje målet är att förbättra studenternas språkkunskaper fokuserar på muntlig språkfärdighet och fackspråk. Namnet på projektet, Cultural Ripples of European Waters, CREW, är tänkt att symbolisera, först och främst utbytet och spridning av information om vattnets betydelse för forskning. Vattnet är en hel miljövänlig energikälla, både för människa och maskin. Bilden av en sten som träffar vattnet och genererar ringar på vattenytan är metaforen för att hitta information lokalt och låter resten av Europa gynnas av det. Eleverna kommer att göra fallstudier där de kommer att jämföra och analysera olika vattensorter och vattenkällor. Resultaten av forskningen kommer att presenteras för elever och lärare på respektive skola, och även till de lokala politikerna. Förhoppningsvis kommer de i sin tur kommer att sprida resultatet nationellt och sedan globalt.

Vad som gjorde att vi valde att arbeta med detta projekt har en väldigt lång historia bakom sig och för att göra denna historia kort så var det på så sätt att vår kära lärare i mattematik Christina Soldan från Rumänien bestämde sig för att berätta om Dracula, vars myt kommit från hennes hemland. Efter att ha hört om Draculas slott blev vi i klassen ivriga (kaxiga?) och ville resa dit för att se om det var så hemskt och fruktansvärt där som Christina påstod.

Christina tyckte som resten av klassen att vi var tvungna att åka dit, men hur? Sälja kakor eller varför inte kalsonger? Nej, vi i klassen var på tok för lata för det och så blev det alltså inte. Vår kloka lärare kom då istället på att vi borde söka bidrag från EU och det gjorde hon.

Tiden gick och slutligen, en mycket vacker sommardag kom beskedet om att vi tillsammans med en rumänsk klass skulle få ta del av EU-pengar och få vara med i ett äventyr utöver det vanliga, där både vi från Sverige och de från Rumänien skulle vara med i ett EU-projekt, där vi skulle arbeta och forska om vatten – en av de viktigaste byggstenarna i livet.

Vår del av projektet var främst inriktat på att vi skulle ta vattenprover, för att sedan se vad vattnet innehöll för kemikalier, ämnen och hur vattnet i Skellefteområdet påverkats av försurning, övergödning, klimatförändringar, miljögifter, fysiska förändringar, kemisk status mm. När vi sedan fått fram de resultat vi sökt efter skrev/bloggade vi om våra resultat på http://www.christinasoldan.wordpress.com/. 

Copyright © 2010, Jacob Eliasson och Hannes Vikberg
SPID3b, Anderstorpsskolan|Skellefteå
Commenius banner

Thank you for your comment! // Christin@

Categories